IMAGINED REALITIES

TYÖPAJANÄYTTELY
WORKSHOP EXHIBITION @ GALLERY UUSI KIPINÄ

Utopias Lahti + Gaudia, Vapaa akatemia, Kuvataidekoulu Taika

Imagined Realities -näyttelykokonaisuus on rakentunut osana Utopias Lahti 2023 -festivaalin pedagogista ohjelmaa kolmen lahtelaisen kuvataideoppilaitoksen kanssa: kuvataidelukio Gaudian, Vapaan akatemian ja kuvataidekoulu Taikan.

Kokonaisuus kuljettaa kävijän keskelle muutosta. Mitä muutos on? Miltä se näyttää, maistuu tai haisee? Missä muutos näkyy? Ja ketä muutokseen kuuluu? Näyttelyssä esillä olevat teokset ovat syntyneet syanotypiatyöpajoissa kevään 2023 aikana.

Syanotypia on 1800-luvulta peräisin oleva valokuvan vedostustekniikka, jossa kemioiden
ja UV-valon yhteisvaikutuksella kuva siirtyy valkoviivaisena siniselle taustalle. Keväällä 2023 pidetyissä työpajoissa Gaudian, Vapaan akatemian ja Taikan opiskelijat ovat pohtineet muutosta omassa lähiympäristössään. Kokeellisen vedostusprosessin myötä niin dystooppisten kuin utopististenkin tulkintojen kuvat pyrkivät rakentamään näkymää muutoksesta, sen tämänhetkisestä olemuksesta, tulevasta ja menneestä.

Työpajojen ohjaajina ovat toimineet taidekasvattaja Valtteri Heinonen ja valokuvaaja Joshua Cockroft sekä luokkien omat opettajat Eeva Kirilin-Helenius, Taina Laakkonen ja Leena Valtonen. Näyttelyn teokset on vedostettu Lahdessa valmistetulle kiertotalouspaperille ja kokonaisuus on toteutettu Minela Säätiön tuella.

Näyttely on avoinna 10.5.–28.5.2023

Galleria Uusi Kipinä