130-vuotta pastissi

Valokuvaus, yhteisteos 22/23

Lahden kansanopisto täyttää tänä vuonna 130 vuotta. Varhaisissa Lahti-kuvissa opiston rakennuksen voi havaita näkyvällä paikalla keskellä kasvavaa ja kehittyvää kauppalaa. Opisto on sittemmin muuttanut pois Harjukadun vanhasta opistotalosta, mutta perustajia innostanut sivistystyö on pysynyt opiston keskeisenä tehtävänä.

Vuodesta 2019 alkaen pitkät kansanopistolinjat ovat toimineet nimellä Vapaa akatemia.

Vapaan akatemian Taidekoulutuksessa valokuvausta ja visuaalista viestintää opiskelevat saivat tehtäväksi toteuttaa juhlavuoden pastissiteoksen, jossa opiston menneisyys ja nykyisyys kohtaavat. Tehtävänannon lähtökohtana olivat vanhat valokuvat opiston alkuvuosikymmeniltä. Mustavalkoisista kuvista opiskelijan oli mahdollista valita se, joka häntä kiinnosti ja inspiroi luovaan prosessiin.

— Pastissilla (ransk. pastiche, ital. pasticcio) on muun muassa kirjallisuudessa, kuvataiteessa, musiikissa ja elokuvissa kaksi toisistaan poikkeavaa merkitystä. Se voi olla joko mukaelma tai yhdistelmä(teos). Hienovaraisemmissa muodoissaan pastissia voi luonnehtia "älypeliksi", joka haastaa lukijan tai kuulijan arvaamaan, mikä jäljittelyn kohde on.

Tehtävän ohjauksesta vastasi Mikko Kerttula.

Vapaan akatemian Taidekoulutus on kansanopistolinja, jolla kuvataiteen sekä kuvituksen ja graafisen suunnittelun lisäksi voi opiskella valokuvausta ja videotuotantoa. Lukuvuoden kestävä koulutus vahvistaa opiskelijan mahdollisuuksia edetä taiteen ja visuaalisen muotoilun korkeakouluopin- toihin.

Haku lukuvuoden 2023-24 koulutukseen päättyy 4.8

Jesse Hiltunen

Opiston alumneja vierailulla tervehtimässä kouluneuvos Edla Kojosta opiston evakkopaikassa Hollolan Suovissa, 1945.

Elisa Korvenoja

Pikkujoulun tähtipojat Isossa Pirtissä, 1937.

Martine Lammento

Opiston takapihalla pojat arkisissa askareissa, 1929-30.

Anna Korteniemi

Vapaahetki “Juttutuvassa”, 1936-37. Suomen kansanopistojen omaksuman yhteiskasvatuksen tavoitteena oli saada tytöt ja pojat perehtymään tostensa elämänpiiriin.

Terhi Liukkonen

Opistorakennuksen sisääntuloaulaa (Harjukatu), 1905.

Sana Ruohola

Maisteri Helvi Mikkola säestää duettoa, 1920-luku.

Imagined Realities — Utopias Lahti yhteistyö